Jordi Caballero Arquer

Jordi Caballero Arquer
Cicle Formatiu d'Educació Infantil (2n A)
Curs 2010/10 - IES Francesc Ribalta - Castelló de la Plana

INTRODUCCIÓ



El present fitxer de jocs no preten ser una recerca exhaustiva de recursos metodològics ni donar pautes en matèria de classificació de jocs, què per a això ja hi ha grans professionals que ho han fet abans i millor que nosaltres (vegeu la webgrafia); el nostre objectiu, més aviat és aplegar en un recull els jocs que durant el curs hem desenvolupat a classe (incloent-hi un annex amb els “jocs de falda”), al mòdul de Metodologia del Joc, i amb la participació i l'aportació de persones tan variades com els jocs recollits.

I és aquesta varietat, la què es veu reflectida també en els criteris (molt personals) que hem seguit per classificar els jocs. Aquesta classificació, tot i què basada en la què fa el llibre de text de Metodologia del Joc (“segons les capacitats desenvolupen els jocs”); no està ni molt menys exenta de variacions o adaptacions subjectives. Més encara, quan són els propis textos acadèmics sobre el joc els què reconeixen el caràcter moltes voltes relatiu dels seus plantejaments, per exemple, quan diuen que les classificacions de jocs no són mai estanques.
Així, en aquest recull observarem (i no ens ha d'estranyar) com un mateix joc pot estar considerat, psicomotor-motor i de coneixement corporal, o manipulatiu i sensorial alhora; o que una ubicació apareix al text com a interna quan el lector la considera clarament externa, per ficar-ne uns exemples.

Amb tot, sí que hi ha unes pautes de classificació, què es van repetint al llarg del fitxer encara que a voltes no s'esmenten explícitament degut a la seua repetició (tots els joc són dirigits i col·lectius, per exemple). Podem identificar aquestes pautes, com ara en la limitació de la durada dels jocs (els minuts són sempre orientatius); o l'orientació cap a jocs on jugue tota la classe (tot i que també es puga jugar amb menys participants); o què la majoria de fitxes siguen de jocs a partir de 4 anys, fet gens casual, ja què és a partir d'aquesta edat quan els nens i nenes comencen a relacionar-se més amb els iguals, sense tanta intervenció dels adults, es perfecciona el joc simbòlic i es comença a jugar respectant normes i regles.